De ene na de andere serie wordt dagelijks gebingewatched. Want hoe fijn is het om na een drukke werkdag thuis op de bank te ploffen en je favoriete serie aan te zetten. Sinds de komst van streamingdiensten, zijn er tegenwoordig nog maar weinig Nederlanders die hier geen abonnement op hebben. Maar liefst 80% van de Nederlanders maakt namelijk gebruik van streamingdiensten. 46% daarvan zelfs elke dag, blijkt uit onderzoek van
Netflix veruit het populairst
Onder Nederlanders die gebruik maken van streamingdiensten is Netflix veruit de populairste. Maar liefst 61% heeft een abonnement op deze dienst. Daarna komt de Nederlandse streamingdienst Videoland, waar 31% een abonnement op heeft. Ook Amazon Prime (29%) en Disney+ (25%) zijn veel gebruikte streamingdiensten.
Het gebruik van streamingdiensten in Nederland
- Netflix 61%
- Videoland 31%
- Prime Video 29%
- NPO Plus 27%
- Disney+ 25%
- Viaplay 22%
- HBO Max 21%
- Ik maak geen gebruik 21%
- NLZIET 11%
- Pathé Thuis 9%
Streamen om te ontspannen
Wekelijks worden er veel series en films gestreamd. Voor de een is het een ontspanningsmoment en voor de ander is het een hobby geworden. Zo maakt 46% van de Nederlanders dagelijks gebruik van streamingdiensten. Je zou bijna zeggen dat het in de dagelijkse routine wordt meegenomen. Voor 39% is dagelijks kijken toch iets te veel, zij kijken liever wekelijks naar series en/of films van streamingdiensten. Een op de tien Nederlanders maakt er juist maandelijks gebruik van. Ook zijn er nog genoeg mensen die helemaal niet naar series en/of films van streamingdiensten kijken. Een kleine 6% maakt zelden tot nooit gebruik van zo’n dienst.
De keuze is reuze
Aangezien er steeds meer streamingdiensten komen, wordt de keuze voor een bepaalde streamingdienst alleen maar moeilijker. We vroegen Nederlanders naar de belangrijkste reden om voor een streamingdienst te kiezen. Hieruit blijkt dat vooral de prijs en het gebruiksgemak doorslaggevend zijn. Daarna komt de mogelijkheid om films en series offline te kunnen kijken. In onderstaande grafiek hebben we alle beweegredenen voor je op een rijtje gezet.
Belangrijkste reden voor de keuze van een streamingdienst
- Het aanbod van films en series 64%
- Prijs / abonnementkosten 26%
- Gebruiksgemak 26%
- Mogelijkheid om offline te kijken 25%
- Anders 6%
- Hoog aangeschreven 2%
Streamingdiensten blijven jaarlijks in prijs stijgen, wat voor sommige Nederlanders reden is om hun abonnementen op te zeggen en/of het bij één of twee diensten te houden. Uit het onderzoek blijkt dat 44% van de Nederlanders gemiddeld 10-20 euro per maand betaalt voor streamingdiensten. Zo’n 32% legt maandelijks meer neer, met kosten tussen de 20 en 50 euro. Zie hieronder de rest van de cijfers van Nederland op een rij:
- 20% geeft minder dan 10 euro uit
- 44% geeft 10-20 euro uit
- 32% geeft 20-50 euro uit
- 4% geeft 50-100 euro uit
- 0.26% geeft meer dan 100 euro uit
Wel of geen advertenties
Een paar jaar geleden bestonden er nog helemaal geen advertenties op platformen zoals Instagram. Tegenwoordig zijn ze niet meer weg te denken en worden ze veelal door bedrijven ingezet als marketingstrategie. Maar niet iedereen is hier zo blij mee. 68% van de Nederlanders vindt het namelijk belangrijk dat een streamingdienst advertentievrij is. Opvallend is dat maar 45% bereid is meer te betalen voor een advertentievrije streamingdienst. 35% daarvan is er alleen toe bereid als het gaat om een klein bedrag.
Bereid om extra te betalen voor een advertentievrije versie
%
Ja, zeker
%
Ja, maar alleen een klein bedrag extra
%
Nee, ik wil niet extra betalen
%
Weet ik niet
Belang van streamingdiensten zonder advertenties
%
Zeer belangrijk
%
Belangrijk
%
Neutraal
%
Niet zo belangrijk
%
Helemaal niet belangrijk
Niet alleen het feit dat een dienst advertentievrij is, is belangrijk. Ook de mogelijkheid om een account te delen met bijvoorbeeld familie of vrienden beïnvloedt de keuze van Nederlanders voor een streamingdienst. 42% geeft aan dat ze het belangrijk vinden om een account te kunnen delen. 32% staat er neutraal in en voor 27% is het niet heel belangrijk.
Alles-in-één
Met tientallen streamingdiensten in Nederland is kiezen niet eenvoudig. Daarom wil meer dan de helft van de Nederlanders liever één dienst die alle series en films aanbiedt. Van deze groep zou 49% deze alles-in-één dienst willen als die qua prijs vergelijkbaar is met de huidige aanbieders, terwijl 21% zelfs bereid is meer te betalen voor zo’n complete dienst. Toch hecht 21% waarde aan flexibiliteit en houdt het liever zoals het nu is met meerdere diensten, terwijl 10% wel voor meerdere diensten kiest maar met bundelkorting.
Methodologie
Het onderzoek is uitgevoerd in september 2024 door middel van een survey onder zo’n 600 Nederlanders.