Google gaat gebruikers over meerdere apparaten volgen en zal minder strenge privacyregels gaan hanteren voor partners en adverteerders. Dat kondigde het bedrijf aan in een recente update van zijn advertentiebeleid. De veranderingen in de privacyregels zorgen voor bezorgdheid over mogelijke inbreuken op digitale privacy. Zo zijn er zorgen over het gebruik van Google van digitale fingerprinting-technieken om individuele gebruikers te identificeren en gerichter te benaderen.
Google is niet onbekend met privacycontroverses. Het grootste deel van de inkomsten van het bedrijf komt uit gerichte advertenties, gebaseerd op gebruikersinteracties met systemen zoals Google Search, de Chrome-browser en andere diensten die eigendom zijn van of gelieerd zijn aan de techgigant. Onlangs kwamen toezichthouders in actie tegen Google, en legden druk op om zelfs de populaire browser Chrome af te stoten. Het leek erop dat de dagen waarin Google zijn gebruikers beter kende dan zij zichzelf, ten einde kwamen.
Dit nam echter niet weg dat Google op 18 december een nieuwe update aan: vanaf 16 februari 2025 zal het bedrijf advertenties kunnen volgen en weergeven op meerdere apparaten, waaronder Smart TV’s, gameconsoles en streamingdiensten. Bovendien zal Google adverteerders meer vrijheid geven in hoe zij campagnes richten, uitvoeren en meten. Dit kan leiden tot een aanzienlijke inbreuk op de privacy.
Google stelt dat deze veranderingen noodzakelijk zijn door de snelle toename in hoe we technologie gebruiken. Bovendien zegt het bedrijf dat de veranderingen mogelijk zijn gemaakt door verbeteringen in privacytechnologieën, zoals on-device verwerking, Trusted Execution Environments en secure multi-party computation. Deze technologieën zouden volgens Google zowel veilige cross-device tracking mogelijk maken als de privacy van gebruikers beschermen:
“Door vooruitgang in privacy-verhogende technologieën (PET’s), zoals on-device verwerking, trusted execution environments en secure multi-party computation, kunnen merken hun data veilig beheren en activeren. PET’s bieden mensen ook de privacybescherming die zij verwachten.”
Toch verzamelen deze algoritmen allerlei signalen die gebruikers uitzenden tijdens hun online activiteiten – van IP-adressen en apparaatgegevens tot gebruikte apps en bezochte websites. Op die manier worden gebruikers digitaal in kaart gebracht. Experts beschouwen het als een vorm van digitale fingerprinting: het verzamelen van gegevens over de hardware en software van een apparaat, waarmee individuele apparaten en gebruikers geïdentificeerd kunnen worden. Nu wordt dat mogelijk over meerdere apparaten, zonder strikte regelgeving of toezicht.
De informatie kan worden gekoppeld aan gegevens van derde partij-cookies, die ondanks inspanningen om ze te elimineren, nog steeds niet verdwijnen. Hoewel cookies zichtbaar, controleerbaar en verwijderbaar zijn (en in lijn met de GDPR geblokkeerd kunnen worden), geldt dit niet voor fingerprinting. Deze techniek is moeilijk te vermijden en gevoelig voor misbruik. Google beweert echter dat het:
“privacybeschermende maatregelen kan toepassen die bedrijven helpen hun klanten te bereiken via nieuwe platforms, zonder de noodzaak om hen opnieuw te identificeren. En omdat we verantwoord datagebruik als nieuwe standaard op het web willen bevorderen, werken we samen met de bredere advertentie-industrie en maken we PET’s toegankelijker.”
Deze nieuwe regels gaan op 16 februari in. Tot die tijd is het aan de gebruikers om bewuster te kiezen welke browsers, diensten en instellingen ze gebruiken.