Iedereen die zich interesseert voor online privacy en anonimiteit, vraagt zich op zeker moment af hoeveel ‘het internet’ al van je weet.
Grote online bedrijven als Facebook, Amazon of Google beheersen al jaren het internetverkeer in de Westerse wereld, en hebben verfijnde algoritmen ingesteld om zoveel mogelijk over je te weten te komen. En wis ook de ‘kleintjes’ niet uit: Zalando houdt net zoveel gegevens van je bij als de HEMA, en ook de fietsenmaker op de hoek zit vast aan allerlei online netwerken waar jouw gegevens rondgaan.
Hoeveel weet het internet van je?
Laten we eens kijken naar wat Google al van je weet, en uitgaan van een internetgebruiker die geen VPN heeft ingesteld.
Google, dat is eigenlijk Alphabet Inc., de naam waaronder al Google’s online activiteiten vallen. En ‘Google’s activiteiten’, dat zijn er nogal wat. Behalve dat dit Amerikaanse bedrijf de grootste online zoekmachine beheert, zijn er tientallen super handige en vaak gratis diensten waar mensen graag gebruik van maken. Denk aan Hangout, de videobel dienst van Google, of Google Docs, waar je zo handig met meerdere mensen samen in hetzelfde document kunt werken. Ga je bij vrienden op bezoek, dan kijk je even op Google Maps, en noteer je de afspraak in je Google agenda. En zit dat leuke etentje er weer op, dan uploadt je telefoon de foto’s meteen naar je Google Cloud.
Beveilig jezelf simpel en snel online
Ontdek wereldwijde content en bestel nu snel en eenvoudig VPN Nederland.
Pak snel onze populaire aanbieding!
Google weet waar je huis woont
Kijk je dan naar wat Google/Alphabet over je weet, dan is dat schrikbarend. Google weet waar je woont, met wie je contact hebt, hoe je sociale leven eruit ziet, waar je werkt en met wie. Google kent je interesses via YouTube (een Google dienst), ziet wie je geheime liefde is (dat snel gewiste gmailtje is van, juist, Google), waar je op vakantie gaat (Google Photos), naar welke muziek je luistert en welke games je speelt (Google Playstore). En zo gaat het nog wel even door.
Schandalen
Het resultaat is dat online bedrijven tot op een ongelofelijk detailniveau onze levens in de gaten houden. Op zichzelf is dat onschuldig, alleen wat gebeurt er allemaal met die informatie over ons? Google is gratis omdat aan de achterkant informatie wordt verkocht aan bedrijven die er baat bij hebben onze voorkeuren te weten, voor gerichte advertenties bijvoorbeeld, voor marktonderzoek. Nog steeds onschuldig – of niet? Recente schandalen rond Cambridge Analytica, een bedrijf dat consumentengegevens inzette om verkiezingen in de Verenigde Staten en Groot Brittannië te manipuleren, laten zien dat kennis nog altijd macht is, ook al is die kennis ‘enkel’ kennis over wat consumenten doen in hun vrije tijd.