2023 loopt bijna ten einde. En nu is het tijd voor reflectie en om vooruit te kijken naar de toekomst en wat die voor ons in petto heeft. VPN Nederland, als toonaangevend cybersecuritybedrijf in Nederland, kon niet achterblijven bij het grondig bekijken van het afgelopen jaar en het analyseren van de digitale trends die jou beïnvloeden.
We hebben al gekeken naar de trends van cyberdreigingen en digitale aanvallen in 2023 en vonden ontmoedigende resultaten over alles dat je online veiligheid bedreigt en de consistente toename van die bedreigen. Echter, dit is slechts één zijde van de steeds groter wordende cybermunt. Hackers, malware en verschillende online aanvallen zijn niet het enige dat ons online bestaan bedreigt. Bij het kijken naar de dingen die ons online in gevaar brengen, zien velen online privacy over het hoofd. Een vervelend virus is niet het enige dat onze privacy in gevaar brengt. Veel bedrijven en online platforms wiens diensten we dagelijks gebruiken doen precies hetzelfde.
We hebben besloten dit maar eens te adresseren en hebben de meest opvallende online privacy-statistieken van 2023 verzameld en bestudeerd. Zo begrijp je beter wat het precies is dat je online privacy bedreigt en waarom je je online privacy in 2024 beter moet beschermen.
Neem je privacy terug in 2024!
Houd je gegevens privé en je online activiteiten anoniem met
Neem de volgende stap in online beveiliging
Opvallende online privacy-statistieken van 2023
Hier zijn enkele van de meest opvallende, maar ook meest alarmerende privacygerelateerde statistieken die uit 2023 en de voorgaande jaren naar voren zijn gekomen:
- In 2023 hebben wereldwijde datalekken meer dan 4,5 miljard gegevens blootgesteld, volgens IT Governance. De informatie die in die datalekken is opgenomen, kan zeer gevarieerd zijn, maar bevat vaak persoonlijk identificeerbare informatie die gebruikt kan worden voor toekomstige online aanvallen. Sommige van deze lekken bevatten ook uiterst gevoelige informatie, zoals persoonlijke adressen, creditcardgegevens en gevoelige persoonlijke data die gebruikt kunnen worden voor een reeks van toekomstige aanvallen.
- Gemiddeld heeft elke werknemer toegang tot 11 miljoen bestanden die persoonlijke en gevoelige klant- of gebruikersinformatie kunnen bevatten.
- 15% van alle wereldwijde bedrijven heeft ontdekt dat ze meer dan 1 miljoen bestanden hebben die voor elke werknemer openlijk toegankelijk zijn.
- Gemiddeld is ongeveer 17% van alle gevoelige bestanden toegankelijk voor alle werknemers in een bedrijf.
- Meer dan 60% van alle wereldwijde bedrijven met een online aanwezigheid heeft meer dan 500 accounts met niet-verlopende wachtwoorden, wat die bedrijven en hun gebruikers blootstelt aan kwetsbaarheden.
- Meer dan 77% van alle bedrijven heeft geen incidentresponsplan, wat betekent dat ze geen manier hebben om incidenten zoals datalekken en inbreuken aan te pakken als deze zich voordoen.
Goede gegevensprivacy vanuit het perspectief van de gebruiker
Hier zijn enkele van de belangrijkste bevindingen met betrekking tot hoe moderne gebruikers hun online gegevens en de middelen om deze te beschermen zien:
- Volgens SAS maakt 73% van alle online consumenten zich meer zorgen over hun gegevensprivacy dan in voorgaande jaren.
- Tegelijkertijd gelooft 81% van de gebruikers dat de risico’s die gepaard gaan met het verzamelen van informatie over hen door bedrijven groter zijn dan de voordelen.
- Volgens het Global Consumer State of Mind Report uit 2021 gelooft 76% van alle internetgebruikers dat bedrijven meer moeten doen om hun online gegevens te beschermen. En met het groeiende risico op gegevensblootstelling en de constante toename van online dreigingen, groeit dit aantal alleen maar door de jaren heen.
- Uit een enquête uitgevoerd in Frankrijk, het VK, Duitsland en de VS blijkt dat consumenten het bezorgdst zijn over hun financiële/bancaire informatie (78%), gevolgd door beveiligingsgegevens (75%) en identiteitsgegevens (70%). Medische gegevens (61%) en contactgegevens (57%) volgen op de prioriteitenlijst.
- 39% van de wereldwijde consumenten geeft de voorkeur aan bedrijven die duidelijk bekendmaken hoe zij persoonlijke informatie van gebruikers inzetten, en 43% gelooft dat een gebrek aan duidelijke transparantie het moeilijk maakt om hun gegevens effectief te beschermen.
Statistieken regelgeving gegevensconformiteit
Hier zijn enkele statistieken over deze regelgeving:
- In 2021 bedroegen de GDPR-boetes in totaal 1,2 miljard, maar het aantal gevallen van niet-naleving van de GDPR is sindsdien niet echt afgenomen.
- Meta, het bedrijf achter Facebook, Instagram en Threads, kreeg in 2023 een boete van 1,2 miljard euro voor GDPR-overtredingen. Dit was een van de vele GDPR-boetes in de afgelopen jaren en is de grootste GDPR-boete in de geschiedenis tot nu toe.
- Nadat verschillende landen het platform onder de loep hadden genomen, kreeg TikTok eindelijk zijn eerste boete, die in totaal 345 miljoen euro bedroeg voor het overtreden van een aantal GDPR-regels, waaronder het niet veilig houden van gegevens van kinderen. Het platform kreeg ook de opdracht om zijn strijdige gegevensbeleid binnen 3 maanden in overeenstemming te brengen.
- Spotify kreeg bijna 5 miljoen euro boete voor het niet naleven van de GDPR-regelgeving in Zweden. De boete werd opgelegd omdat het platform niet adequaat kon reageren op verzoeken van gebruikers om toegang tot gegevens.
- De meeste Amerikaanse bedrijven (94%) zijn slecht uitgerust om te voldoen aan de Europese GDPR-regelgeving. Hierdoor begonnen veel Amerikaanse bedrijven EU-gebruikers te blokkeren en leden ze op de lange termijn verliezen door deze beslissing.
Apps – de verborgen bedreiging voor je online privacy
- 55,2% van alle apps op de Google Play Store verzamelt, slaat op en deelt gebruikersgegevens.
- 72,6% van alle iOS-apps volgt privégegevens van gebruikers, en 44% van de gratis iOS-apps verzamelt gebruikersinformatie.
- Statistisch gezien is een gratis app vier keer meer geneigd om gebruikersgegevens te verzamelen en te delen dan een betaalde app.
Wat betekent dit voor 2024?
De informatie over privacy van 2023 laat zien dat mensen zich meer zorgen maken over hun privacy, maar dat bedrijven het moeilijk vinden om daarmee om te gaan. Wereldwijd krijgen bedrijven meer boetes als ze de privacyregels niet volgen, maar veel bedrijven hebben niet genoeg geld of kunnen niet goed genoeg meekomen (zoals meer dan 94% van de Amerikaanse bedrijven die niet aan de Europese privacyregels kunnen voldoen).
Tegelijkertijd beginnen meer bedrijven te begrijpen dat ze iets moeten doen om de privacy van gegevens beter te beschermen en willen ze daar geld in steken.
Het lijkt erop dat mensen steeds meer gaan letten op hun online privacy, wat bedrijven uiteindelijk zou moeten aansporen om beter voor de privacy van hun klanten te zorgen. Maar voor nu moeten mensen zelf goed op hun online privacy letten. De regels voor online privacy worden misschien strenger, maar het is lastig om ervoor te zorgen dat elke dienst of website zich eraan houdt.
Ook in 2024 staat je online privacy op het spel
Terugkijkend op de statistieken van 2023, zien we een duidelijke trend: de zorgen over online privacy nemen toe, maar er is nog veel werk aan de winkel. Gebruikers worden zich steeds meer bewust van de risico’s en eisen betere bescherming. Dit legt de verantwoordelijkheid bij zowel individuen als bedrijven om actie te ondernemen.
Het beschermen van online privacy is een voortdurende strijd, die niet alleen door bedrijven gevoerd moet worden, maar waar je zelf ook aan moet werken. Bescherm je online privacy door bijvoorbeeld VPN Nederland te gebruiken tijdens het surfen, bedenk sterke wachtwoorden en geef niet al je informatie zomaar door aan de eerste de beste gratis app. Komend jaar belooft zowel uitdagingen als kansen te bieden als het gaat om online veiligheid, maar vergeet niet dat ook cybercriminaliteit zich altijd blijft ontwikkelen. Ook in 2024 is het dus oppassen geblazen.