Schendt Facebook jouw privacy? Welke informatie hebben ze over je?

jan 29, 2024

Je hoort er misschien niet meer zoveel over, maar er zijn nog steeds nog heel veel mensen die elk jaar zweren Facebook te zullen verlaten. En toch blijft Facebook het populairste sociale mediaplatform ter wereld, met meer dan 3 miljard gebruikers wereldwijd, waarvan meer dan 13 miljoen in Nederland. Facebook gaat voorlopig nergens heen.

De kans is groot dat jij één van die miljoenen Facebook-gebruikers bent. En als dat zo is, moet het aantal wereldwijde Facebook-gebruikers wel het minste van je zorgen zijn. Wat prioriteit moet hebben op jouw lijstje, is hoeveel informatie dit socialemediagigant over jou verzamelt. Facebook is niet zomaar Facebook geworden omdat het het eerste socialemediaplatform van zijn soort was, maar ook omdat het dieper in het persoonlijke leven van mensen kon doordringen dan welke andere online dienst dan ook. En ondanks de hoorzittingen in de Senaat, rechtszaken en de miljoenen dollars die Facebook en Meta (het moederbedrijf van Facebook) hebben betaald vanwege privacykwesties, blijft het nog steeds een enorme poort naar persoonlijke informatie waarvan je misschien niet eens weet dat je die deelt.

Maar welke informatie is dat dan? Waarom al die ophef? En wat kun je eraan doen? Nou, daar gaan we het eens even over hebben!

Laat nooit meer iemand misbruik maken van je gegevens

Bescherm, versleutel en verberg je online gegevens en activiteiten met VPN Nederland

Ontdek echte online bescherming

Welke informatie verzamelt Facebook over je?

In plaats van uit te wijden over waarom Facebook dit doet, komen we meteen ter zake en bekijken we alle gegevens die Facebook daadwerkelijk over jou verzamelt. Want dat is nogal wat.

We hebben het privacybeleid van Facebook grondig doorgespit en dit is alle informatie die Facebook over jou verzamelt:

Informatie en content die je deelt

  • Content, communicatie en andere informatie die je verstrekt bij het gebruik van Facebook-producten. Zoals vermeld in het privacybeleid, omvat dit niet alleen de informatie die je verstrekt bij het aanmaken van een account of het plaatsen van een bericht, maar ook informatie in privécommunicatie.
  • Metadata over de content die je verstrekt, zoals de locatie van een foto of de datum waarop een bestand is gemaakt.
  • Gegevens van functies zoals de camera.
  • Content en communicatie die automatisch worden verwerkt voor analyse.

Gegevens met speciale beschermingen

  • Informatie in de velden van je Facebook-profiel of Levensgebeurtenissen over je religieuze opvattingen, politieke meningen, waarin je “geïnteresseerd” bent, of je gezondheid.
  • Ras- of etnische afkomst, filosofische overtuigingen of vakbondslidmaatschap.

Netwerken en connecties

  • Informatie over de mensen, accounts, hashtags, groepen en pagina’s waarmee je verbonden bent.
  • Interactiegegevens met deze connecties.
  • Contactinformatie geüpload, gesynchroniseerd of geïmporteerd vanaf een apparaat (adresboek, bellog, SMS-loggeschiedenis).

Jouw Facebook-gebruik

  • Soorten content die je bekijkt of waarmee je interactie hebt.
  • Functies die je gebruikt, acties die je onderneemt, mensen of accounts waarmee je interactie hebt.
  • Tijd, frequentie en duur van je activiteiten.
  • Informatie over je gebruik van functies zoals de camera.

Informatie over transacties

  • Gegevens over aankopen of andere financiële transacties gemaakt op Facebook-producten.
  • Betaalinformatie, account– en authenticatie-informatie, facturering, verzending en contactgegevens.

Informatie die anderen over jou verstrekken

  • Content, communicatie en informatie die anderen verstrekken wanneer ze Facebook-producten gebruiken.
  • Informatie over jou, zoals wanneer anderen een foto van jou delen of becommentariëren, je een bericht sturen, of je contactinformatie uploaden.

Apparaatinformatie

  • Apparaatkenmerken zoals besturingssysteem, hardware- en softwareversies, batterijniveau, signaalsterkte, opslagruimte, browsertype, app- en bestandsnamen en -typen en plug-ins.
  • Apparaatbewerkingen, zoals venster op de voorgrond/achtergrond of muisbewegingen.
  • Unieke identificatoren, apparaat-ID’s en Family Device ID’s.
  • Apparaatsignalen zoals Bluetooth-signalen, Wi-Fi-toegangspunten, bakens en zendmasten.
  • Gegevens van apparaatinstellingen waartoe je toegang verleent, zoals GPS-locatie, camera of foto’s.
  • Netwerk- en verbindingsinformatie, zoals mobiele operator of ISP, taal, tijdzone, mobiel telefoonnummer, IP-adres, verbindingsnelheid en informatie over andere apparaten in de buurt of op je netwerk.
  • Cookiegegevens van cookies die op je apparaat zijn opgeslagen.

Informatie van partners

  • Gegevens van adverteerders, app-ontwikkelaars en uitgevers via Meta Business Tools zoals sociale plug-ins (Like-knop), Facebook-login, API’s en SDK’s, of de Meta-pixel.
  • Informatie over je activiteiten buiten Facebook-producten, inclusief apparaatinformatie, bezochte websites, gedane aankopen, bekeken advertenties en hoe je hun diensten gebruikt.
  • Gegevens van externe gegevensleveranciers met het recht om deze informatie te verstrekken.

 

Dit slaat natuurlijk nergens op. Dit is veel meer dan wat je IP of je internetprovider over je verzamelt, en zelfs dat noemen we al een grote zorg op het gebied van privacy. En dit is nog voordat je de sociale media platforms Instagram, het nieuwe Threads platform, en de immer populaire WhatsApp Messenger app toevoegt, allemaal eigendom van Meta – het moederbedrijf achter deze platforms.

Dus waarom heeft Facebook al deze gegevens nodig en hoe komen ze weg met het verzamelen en delen ervan?

Waarom verzamelt Facebook zoveel van jouw gegevens?

Het antwoord hierop is vrij eenvoudig, en het heeft uiteraard alles te maken met geld. Hoe meer Facebook over je weet, hoe meer inzicht het heeft in je persoonlijke leven, voorkeuren en alles wat daarmee samenhangt, hoe beter het je dingen kan verkopen, en hoe meer het de gegevens over jou kan verrijken en verkopen voor een nog hogere prijs.

Dit zijn enkele van de redenen waarom Facebook al deze gegevens over jou verzamelt en opslaat:

1. Personaliseren van gebruikerservaring

Facebook personaliseert content, functies en advertenties door gebruikersactiviteiten, voorkeuren en interacties op zijn producten en apparaten te analyseren. Het gaat dan om het aanpassen van je nieuwsfeed, het suggereren van groepen of evenementen die je mogelijk leuk vindt, en het aanbevelen van advertenties die aansluiten bij je interesses. De reden hiervoor is om je meer betrokken te houden bij het platform, je aan het scrollen te houden en ondertussen meer advertenties te tonen waarop je mogelijk klikt.

2. Verbetering van productfunctionaliteit en integratie

Het platform gebruikt gegevens om gebruikerservaringen over de Meta-familie van producten te integreren en te harmoniseren. Het kan bijvoorbeeld iemand voorstellen om lid te worden van een Facebook-groep op basis van hun activiteit op Instagram.

3. Gebruik van locatiegegevens

Facebook gebruikt locatiegegevens om zijn diensten aan te passen en te verfijnen, inclusief advertenties. Dit is gebaseerd op verschillende bronnen, zoals de fysieke locatie van je apparaat, IP-adressen en activiteiten zoals inchecken of deelname aan evenementen.

4. Onderzoek en ontwikkeling van producten

De verzamelde gegevens worden gebruikt voor onderzoeksdoeleinden om Facebook-producten te ontwikkelen, te testen en te verbeteren. Dit omvat het uitvoeren van enquêtes, onderzoek en het analyseren van gebruikersfeedback.

5. Doelgerichte en gepersonaliseerde advertenties

Natuurlijk draait het allemaal om het tonen van advertenties en hopen dat je iets toevoegt via Facebook. Het socialemediaplatform gebruikt gedetailleerde gebruikersinformatie, waaronder interesses, acties en connecties, om de advertenties en gesponsorde content te selecteren en te personaliseren die aan elke gebruiker worden getoond.

6. Bedrijfsinzichten verstrekken

Het platform biedt meet- en analytische diensten aan adverteerders en partners, om hen te helpen de effectiviteit van hun advertenties en de kenmerken en het gedrag van hun doelgroepen te begrijpen. Dit betekent dat Facebook actief informatie over jou deelt, zodat bedrijven die jou advertenties tonen een beter inzicht hebben in wie je bent, en hoe ze je beter dingen kunnen verkopen.


 

Zoals je kunt zien, heeft het merendeel te maken met advertenties. Zowel het verkopen van jouw informatie aan adverteerders, het bieden van ruimtes voor advertenties, als het uitvoeren van onderzoek om, je raadt het al, jou beter advertenties te kunnen tonen.

Hoe komt Facebook hiermee weg?

Dit is veel en lijkt zelfs te veel voor degenen die niet echt bezorgd zijn om hun online privacy. Dus hoe komt Facebook hiermee weg?

Wel, eigenlijk niet echt. Facebook en Meta zijn onderworpen aan talrijke onderzoeken en zijn onlangs beboet met 1,2 miljard voor het niet naleven van de GDPR-regelgeving en het verzenden van gegevens over miljoenen Europese gebruikers naar de VS.

Dit weerhoudt de socialemediagigant er echter niet van om door te gaan met het verzamelen en delen van steeds meer informatie over zijn miljarden gebruikers.

Zoals je kunt zien in ons gedetailleerde overzicht, toont hun privacybeleid alleen al meerdere manieren waarop het jouw gegevens kan delen. Als het niet aan de VS kan verkopen, zal het zeker iets anders bedenken.

Kun je er iets tegen doen?

Dit is waar het treurige gedeelte begin.

Je kunt enkele dingen doen om de hoeveelheid informatie die Facebook over jou weet en deelt te beperken, zoals:

  • Pas advertentievoorkeuren aan
  • Beperk je profielinformatie
  • Herzie en pas je privacy-instellingen aan
  • Beperk het delen van gegevens met andere apps
  • Beperk toestemmingen
  • Gebruik een VPN

Maar wat Facebook uiteindelijk onderscheidt van de meeste andere online diensten die op je gegevens uit zijn, is dat je een account bij ze moet hebben. Dit betekent in feite dat je vrijwillig je informatie overdraagt om het platform te gebruiken. En zelfs als je dat niet doet, heeft Facebook enig inzicht in wie je bent.

Dus de enige manier om deze gegevensverzameling en -deling te stoppen, is door je Facebook-account volledig te verwijderen.

Facebook-account houden? Bescherm je gegevens

Het volledig sluiten van je Facebook-account is natuurlijk een rigoureuze stap, maar in sommige gevallen wellicht de enige manier om je gegevens effectief te beschermen tegen uitgebreide datacollectie. Mocht je toch besluiten je account te behouden, zorg dan dat je alles in het werk stelt om je gegevens zo goed mogelijk te beschermen. Pas je privacyinstellingen aan, beperk de informatie die je deelt, en overweeg het gebruik van tools zoals VPN Nederland voor extra veiligheid.

Onthoud dat jouw gegevens waardevol zijn, en het is aan jou om te bepalen hoe en met wie je die deelt.

Neem je online veiligheid terug

 

  • Onbreekbare encryptie
  • Echte online privacy
  • Wereldwijd servernetwerk
  • Onbeperkt apparaten
  • Grenzeloos streamen
  • 24/7 Nederlandse ondersteuning

Ook interessant